Procedura de comunicare online intre ANAF si persoane fizice

879

In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 646/02.09.2014 a fost publicat Ordinul nr. 1154/2014 privind Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si persoanele fizice

Principalele prevederi:

Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanta intre ANAF si persoanele fizice cuprinde:

a) dispozitivele de identificare electronica a persoanelor fizice in mediul electronic;

b) comunicarea informatiilor si inscrisurilor prin serviciile „Spatiul privat virtual” si „Buletinul informativ fiscal”;

c) conditii de comunicare

Pâna la data de 31 decembrie 2014, Ordinul se aplica numai pentru solicitantii cu domiciliul fiscal in municipiul Bucuresti si judetul Ilfov.

Comunicarea prin „Spatiul privat virtual”

Serviciul „Spatiul privat virtual” consta in punerea la dispozitia persoanelor fizice a unui spatiu virtual aflat pe serverele MFP/ANAF prin intermediul caruia se efectueaza comunicarea electronica a informatiilor (cereri, inscrisuri sau documente) intre ANAF si persoana fizica in legatura cu situatia fiscala proprie a acesteia.

Accesarea serviciului „Spatiul privat virtual” este optionala.

Comunicarea prin serviciul „Buletinul informativ fiscal”
Serviciul „Buletinul informativ fiscal” consta in punerea la dispozitia persoanelor fizice a unor informatii publice cu caracter fiscal, in scopul indrumarii acestora in indeplinirea obligatiilor fiscale.

Dispozitivele de identificare electronica a persoanelor fizice in mediul electronic

Persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent ori exercita profesii libere se identifica electronic cu certificate digitale calificate numai pentru obligatiile fiscale pentru care se identifica prin codul de inregistrare fiscala.

Pentru alte obligatii fiscale ale persoanelor fizice mentionate mai sus, precum si celelalte persoane fizice se identifica electronic prin oricare dintre urmatoarele dispozitive:

a) certificate digitale calificate;

b) credentiale de tip nume/parola.

Persoanele fizice care detin un certificat digital calificat, eliberat de furnizorii de servicii de certificare, acreditati in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica trebuie sa depuna o cerere de utilizare a unui certificat digital calificat prin transmiterea formularului „Documentul de confirmare” existent pe serverul MFP-ANAF.

Confirmarea inregistrarii certificatului digital calificat pe serverul MFP-ANAF se transmite prin posta electronica la adresa furnizata de persoana fizica in formularul „Documentul de confirmare”.

Persoana fizica poate renunta la utilizarea certificatului digital calificat pentru identificarea in mediul electronic, prin depunerea „Cererii de renuntare”.

Contribuabilii care opteaza pentru identificarea pe serverul MFP-ANAF prin credentiale de tip utilizator/parola insotite de coduri de autentificare de unica folosinta trebuie sa formuleze o cerere de inregistrare. Aceasta cerere cuprinde atat informatii obligatorii, cat si informatii optionale.

Persoana fizica decide modalitatea de verificare a datelor furnizate in cerere prin alegerea uneia dintre urmatoarele optiuni:

a) aprobare in mediul electronic, caz in care persoana fizica trebuie sa indice o informatie fiscala personala
b) aprobare la ghiseu.

Dupa completarea cererii si verificarea datelor, MFP/ANAF inregistreaza cererea si atribuie un numar electronic de inregistrare.

Ordinul detaliaza documentele si informatiile ce pot fi comunicate prin intermediul serviciului „Spatiul privat virtual” printre care mentionam:

– declaratii fiscale;
– cerere de informatii despre contributiile de asigurari sociale declarate de angajatori;
– decizii de impunere;
– notificari;
– certificatul de atestare fiscala, adeverinta de venit etc.

In legatura cu serviciul „Buletinul informativ fiscal” persoanele fizice trebuie sa opteze pentru categoriile de informatii pe care le solicita, respectiv: calendarul obligatiilor fiscale, noutati legislative, ghiduri fiscale, comunicate de presa.

Ordinul intra in viguare la data de 2 septembrie 2014.